Sokkolta a magyar vásárlókat a boltok pénztárainál tapasztalt helyzet: nem meglepő, hogy sokan inkább már el sem költik a pénzüket. - Pénzcentrum

A kávé ára az elmúlt év során jelentős ingadozásokon ment keresztül, mögötte pedig nem csupán időjárási hatások, hanem piaci tendenciák és kereskedelempolitikai döntések is álltak. A globális piacon tapasztalt ármozgások gyorsan eljutottak a hazai üzletek polcaira, ahol a drágulás már a tavaszi hónapokban is érezhető volt - írja a Portfolio.
A bolti kávé ára a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint idén közel 20 százalékkal emelkedett a 2023-as év hasonló időszakához képest. Január és február hónapokban különösen drámai, körülbelül 5 százalékos havi áremelkedést tapasztaltak, ami szokatlanul nagy változásnak számít ilyen rövid időintervallumban. Azonban őszre a helyzet javulni látszik, mivel szeptemberre már 0,7 százalékos árcsökkenést jegyeztek fel a statisztikusok.
Az Online Árfigyelő statisztikái is megerősítik ezt a trendet. Márciusban a bolti kávék kilogrammonkénti ára körülbelül 8000 forint volt, azonban október közepére ez az összeg 9300 forintra nőtt, sőt szeptember elején az átlagár már a 9700 forintot is elérte. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján jelenleg egy 200-250 grammos bolti kávé ára 1800 forint körüli szinten mozog.
A különböző bolttípusok és márkák között jelentős eltérések figyelhetők meg. A diszkontáruházakban jellemzően alacsonyabbak az átlagos árak, ami részben a szűkebb termékkínálatnak, részben pedig annak köszönhető, hogy a prémium márkák, mint például a Lavazza, Café Frei és Tschibo, inkább a szupermarketek polcain találhatóak. Ezen kívül a diszkontok saját márkás termékei különösen vonzó árakat kínálnak a vásárlóknak.
A márkák közötti árkülönbségek igazán szembetűnőek. Míg a Lavazza ára az átlag fölé emelkedett, és az utóbbi hónapok során tovább nőtt, addig a Lidl Bellarom márkája egy stabilabb és kedvezőbb árszinten tartja magát.
A kávé globális piaca az elmúlt év során rendkívüli ingadozásokon ment keresztül. Az International Coffee Organization (ICO) kompozit indikátora alapján az árak februárban csúcsra jártak, majd a nyári hónapokban egyfajta stabilizálódás következett be, mielőtt augusztus és szeptember táján újra felfelé íveltek. Az arabica kávé ára 2024 elején több évtizedes rekordokat döntött meg a brazíliai aszály következményeként, míg a robusta kávé is közelítette a legmagasabb szintjeit a vietnámi kínálat csökkenése miatt.
A piaci folyamatokat szabályozási és kereskedelmi tényezők is befolyásolták. Az EU erdőirtás-mentes szabályozása (EUDR) körüli bizonytalanság és a bevezetés halasztása előrehozott beszerzéseket eredményezett. Emellett 2024 augusztusában az Egyesült Államok 50%-os vámot vetett ki a brazil kávéra, ami a kereskedelmi útvonalak átrendeződéséhez vezetett.
A következő hónapok során a brazíliai időjárás, az amerikai-brazil vámok helyzete, valamint az EU EUDR szabályozásának véglegesítése jelentős hatással lehet a kávé világpiaci árára. Ezek a tényezők kulcsszerepet játszanak a piac dinamikájában, és akár drámai változásokat is okozhatnak a kávékereskedelem terén.