A hátrányos helyzetű roma tanulókkal foglalkozó pedagógusok számos komoly kihívással szembesülnek.
A marginalizált roma közösségekből érkező tanulók nagy arányával működő iskolákban tanító pedagógusok nehéz szakmai és lelki terhekkel küzdenek - derül ki a Szlovák Tudományos Akadémia (SAV) Wellbeing učiteľov MRK című projektjéből. A kutatás célja, hogy a legnehezebb körülmények között dolgozó tanárok számára olyan feltételeket teremtsen, amelyek mellett jó eredményeket lehet elérni, miközben megőrzik lelki egészségüket - közölte a TASR-rel Monika Tináková, az akadémia szóvivője.
Felmérés: Az alapiskolások több stresszt élnek át, mint a gimnazisták 2025. május 27. Az Állami Tanfelügyelet által végzett felmérés eredményei szerint az alapiskolások több stresszt élnek át az iskolában, mint a nyolcosztályos gimnáziumok diákjai. Az alapiskolások negyede, a nyolcosztályos gimnáziumok...
"A kutatásunk célja a tanárok jóllétének szintjének és legfontosabb tényezőinek feltérképezése, beleértve a munkaterhelést, az elérhető erőforrásokat, a stresszes helyzeteket és a kiégés kockázatát. A szegregált iskolákban dolgozó pedagógusokkal készített mélyinterjúk során világossá vált, hogy a legnagyobb stresszforrást az aránytalan adminisztratív terhek, a tanulók viselkedése, a szülőkkel való nehézkes kommunikáció, valamint az a kihívás jelenti, hogy a tanár gyakran nemcsak oktató, hanem szociális munkás szerepét is kénytelen vállalni" - nyilatkozta Mária Ďurkovská, a kassai Társadalomtudományi Intézet kutatója és a projekt szakmai vezetője.
A tanárok számára a legfontosabb támaszt a munkahelyi kapcsolatok és az iskolai vezetés támogatása nyújtja. A befogadás, a konfliktuskezelés, valamint a pedagógiai asszisztensekkel való együttműködés terén végzett célzott képzések szintén jelentős mértékben elősegítik munkájukat. Ezek a megállapítások világos képet festenek a roma tanulókkal foglalkozó iskolák mindennapi kihívásairól és lehetőségeiről.
Egy újabb kutatás, amelyben 630 pedagógust vontak be, három, jelentős roma népességgel rendelkező régió iskoláit vizsgálta. Az eredmények azt mutatják, hogy a roma tanulók nagyobb arányban jelenlévő iskolák tanárai magasabb munkaterhelést, több stresszt és erősebb kiégést tapasztalnak, miközben alacsonyabb munkakedvről és elégedettségről számolnak be, mint a többségi iskolák tanárai. Michal Kentoš, a CSPV SAV kassai intézetének munkatársa hangsúlyozta ezeket a megállapításokat.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a stresszforrások csökkentése kulcsfontosságú, például pedagógiai asszisztensek és támogató pozíciók bevonásával. Ezen túlmenően kiemelik a mindennapi erőforrások megerősítésének jelentőségét is, mint például a kollegialitás, a vezetői támogatás, a szakmai fejlődés és az önreflexió. „Ez a projekt nem csupán a témájával bír kiemelkedő jelentőséggel, hanem abban is különleges, hogy a helyi közösség igényeit érzékenyen kezelve, adatalapú megközelítéssel és konkrét szakmai ajánlásokkal szolgál” – nyilatkozta Tináková.





