Az autósok örömmel tapasztalhatják, hogy az adóemelés most háttérbe szorult – de vajon mi áll ennek a hátterében?


Fél évvel eltolja a kormány az üzemanyagok jövedékiadó-emelését

Orbán Viktor hétfő délelőtt bejelentette a kormány és a kamara legújabb megállapodását, amely 11 kulcsfontosságú intézkedést foglal magában, elsősorban adókönnyítésekre fókuszálva. Az egyik leglényegesebb elemként emelte ki, hogy...

Fél évvel elhalasztják az üzemanyagok jövedéki adójának emelését.

A sajtótájékoztatón napvilágra került, hogy Orbán Viktor nem nézte jó szemmel ezt a döntést, ám végül beleegyezett. Ez a lépés kifejezetten a kamara javaslatára született, és várakozások szerint 20 milliárd forintnyi adókiesést fog okozni a költségvetésben.

Az emelés a tavaly bevezetett inflációhoz igazodó adóemelési mechanizmus következményeként valósulhatott volna meg, amely szerint a jövedéki adó mértéke évről évre az előző év júliusi inflációs rátájának megfelelően változik. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2025 júliusában az infláció 4,3 százalékra rúgott. Az új szabályozás értelmében a 95-ös benzin jövedéki adója 9 forinttal emelkedett volna, így literenként 210 forintra nőtt volna, míg a gázolaj esetében az áremelkedés 8 forintot jelentett volna, amelynek következtében az ára 197 forintra emelkedett volna.

Nem mondhatni, hogy derült égből villámcsapásként érkezett volna a hír, hiszen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szeptemberben már megpendítette, hogy a kormány fél évvel elhalaszthatja a 2026 januárjára tervezett jövedékiadó-emelést. A miniszter akkor még úgy fogalmazott, hogy az intézkedés költségvetési hatása 10-15 milliárd forint lehet.

Az intézkedés egy olyan cselekvési terv, amelyet a problémák megoldása vagy a célok elérése érdekében hoznak létre. Fontos, hogy az intézkedés jól átgondolt legyen, figyelembe véve a körülményeket és a lehetséges következményeket. Az ilyen lépések általában egy adott helyzet javítására, a hatékonyság növelésére vagy a kockázatok csökkentésére irányulnak. A siker kulcsa az alapos elemzés és a stratégiai megközelítés.

A viszonylag szigorú árrugalmasságú üzemanyag-keresletre valószínűleg nem lesz jelentős hatással.

legfeljebb ideiglenes hatásként azzal lehet majd számolni, hogy az év végi betankolás elmaradhat. Az infláció gyakorolt hatás marginális, számításaink szerint a 0,1 százalékpontot közelítheti, de miután félévkor bevezetésre fog kerülni az adóemelés, ezért ez a hatás nem lesz tartós.

Úgy gondoljuk, hogy az intézkedés mögött elsősorban politikai számítások állhatnak. A kormány valószínűleg úgy döntött, hogy elkerüli az adóemelést, hiszen a népszerűségért folytatott harc csúcsidőszakában ez nem lenne éppen a legjobb lépés.

A kormányzat lépései nem éppen a megszokott mintázatot követik, hiszen az idei jövedéki adó emelésére már januárban sor került. Tavaly december közepén a NAV hivatalos weboldalán nyilvánosságra került, hogy 2025 januárjától milyen mértékben változik a benzin és a gázolaj jövedéki adója, és az emelés mértéke a júliusi fogyasztói árindexszel volt azonos. A 2025-re vonatkozó jövedéki adó mértékek alapján a benzin esetében a jövedéki adó literenként 152,55 forintról 158,8 forintra emelkedik, míg a gázolaj esetében a jelenlegi 142,9 forintos adó 148,76 forintra nő.

Fontos megemlíteni, hogy a jövedéki adóval terhelt 27%-os áfa miatt az idei év kezdetén a benzin ára 11 forinttal, míg a gázolajé 10 forinttal emelkedett a kutakon.

Az üzemanyagpiaci kilátások elemzésekor szinte elkerülhetetlen, hogy felmerüljön a kérdés:

Persze, szívesen átfogalmazom! Mit tudhatunk a szomszédos országok helyzetéről?

Ismert tény ugyanis, hogy a hazai kormányzatnak már régóta nyíltan kommunikált és hangsúlyos célja, hogy nem lehet a szomszédos országok átlagánál magasabban a hazai üzemanyagok ára, ellenkező esetben jöhetnek a beavatkozó intézkedések, szélsőséges esetben akár még az árstop is. Rövidesen beszélünk majd az árakról is, de a friss fejlemények tükrében előbb nézzük meg, hogy milyen az üzemanyagpiaci adóterhek régiós helyzete, és abban hol helyezkedik el Magyarország!

Az Európai Bizottság hivatalos aloldalán hozzáférhetők a legújabb statisztikák, amelyek révén világossá válik, hogy jelenleg...

a benzin esetében a második legalacsonyabb a fogyasztói ár adótartalma,

A dízelmotorok vonatkozásában pedig a helyzet még drámaibb.

Ebben a régióban található a legkedvezőbb üzemanyag-adózás az egész környéken.

Fontos kihangsúlyozni, hogy az Európai Bizottságnak a KSH adataira támaszkodó statisztikájában nem számolnak az EKR-díjjal és a kiskereskedelmi adóval, ezek valamennyivel magasabbra emelik az adótartalmat.

Tisztán az adóterhek százalékos arányát nézve tehát azt mondhatjuk, hogy lenne tere az adóemelésnek, de persze nem csak ebből a szögből lehet tekinteni erre a kérdésre - ami sokkal relevánsabb, az az, hogy az emeléssel vajon veszélybe kerülne az a kormányzati elvárás, hogy a régiós átlag alatt legyen a magyar benzin?

A mai sajtótájékoztató háttérbeszélgetésén Gerlaki Bence, az adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkár, kifejtette, hogy az NGM véleménye szerint a kormány döntése, miszerint hat hónappal elhalasztja az üzemanyagok jövedéki adójának emelését, hozzájárulhat ahhoz, hogy a magyar üzemanyagárak a szomszédos országok átlaga alatt maradhassanak. Fontos megjegyezni, hogy a hazai kormányzat célkitűzései között régóta hangsúlyos szerepet kap, hogy az üzemanyagárak nem haladhatják meg a környező országok átlagos áraikat. Amennyiben ez a határ túllépésre kerül, elképzelhető, hogy beavatkozó intézkedésekre van szükség, és szélsőséges szituációkban akár árstop is életbe léphet.

Az Európai Bizottság hivatalos weboldalán friss információk találhatók, amelyek segítségével nyomon követhetjük, hogy a magyar benzinár hova helyezkedne el a rangsorban, amennyiben bekövetkezne az emelés. Fontos azonban megjegyezni, hogy jelenleg csak a november közepi árakkal tudunk számolni, így az ebből származó következtetések nem tekinthetők véglegesnek.

Mindenképpen, ha hirtelen, egyik napról a másikra 9 forinttal nőne a benzin literenkénti ára,

Ebben az esetben a hazai ár jelentősen eltérne a megszokott szinttől.

A dízelmotorok esetében a helyzet jóval visszafogottabb és kevésbé izgalmas.

Amennyiben az emelés megvalósulna, a magyar üzemanyagár a régiós átlag fölé kúszna, ami ellentmondana a kormány célkitűzéseinek.

- ezt Gerlaki Bence is megerősítette a háttérbeszélgetésen.

Related posts