Autók, ahol a szélvédő cseréjének költsége vetekszik egy másik jármű árának szintjével.
A Bugatti Chiron szélvédőjének cseréje olyan költségekkel jár, amelyek messze túllépik a több tízmilliós határt.
A jalopnik.com összeállította azt a különleges gyűjteményt, amelyben azok az autók szerepelnek, ahol a szélvédőcsere költsége szinte annyira megterhelő, mintha az ember egy új, talán hétköznapibb típust vásárolna. Egy átlagos jármű esetén sem éppen szívderítő, amikor - biztosítás nélkül - 100 ezer forintot kell kifizetnünk egy bosszantó kavicsfelverődés miatt. Azonban a listán szereplő modellek esetében ennél jóval mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni, ami igazi kihívást jelent a pénztárcánknak.
A 2016 és 2023 között gyártott BMW 5-ös széria alapvetően nem tartozik a luxusautók közé, mégis a szélvédőcsere költségei miatt sokan érzik úgy, hogy ez a kategória határvonalát súrolja. A BMW több mint kétmillió példányt készített ebből a modellből, így jogosan várnánk, hogy az alkatrészek ára kedvező legyen. Azonban senki sem lepődne meg, ha a szélvédőcseréért kicsit többet kellene fizetnünk, mint az átlag. Az Egyesült Államokban azonban több tulajdonos is arról számolt be, hogy a G30-as 5-ös széria szélvédőjének cseréje akár 2500 dollárra (kb. 900 ezer forintra) is rúghat, ami meglehetősen magas ár egy viszonylag átlagos használati autóért. A költségek mögött valószínűleg a modern járművekben található érzékelők és fejlett vezetéstámogató rendszerek állnak, mint például a head-up kijelzők és az esőérzékelők, amelyek mind hozzájárulnak a magasabb árcédulához.
Magyarországon a szélvédők beszerzése jelentős árelőnyöket kínál. Az utángyártott változatok közül a legkedvezőbb árú példányok már 50 ezer forint körüli összegért elérhetők, míg a gyári változatok ára itt is meghaladja a 400 ezer forintot.
Nem meglepő, hogy a brit luxusmárka a szélvédő árát is az egekbe emeli. Freddy "Tavarish" Hernandez, a Jalopnik korábbi munkatársa, egy ilyen járművet szerzett be, mégpedig meglepően kedvező áron – nagyjából egy Toyota Corolla áráért. Azonban elkövette azt a tipikus hibát, hogy egy nyári autós kirándulás után hideg vízzel próbálta megtisztítani a szélvédőt a bogaraktól, ami sajnos repedéshez vezetett. A szervizben 4400 dollárt kértek a szélvédő cseréjéért, ami körülbelül másfélmillió forintot jelent – de ahogy a mondás is tartja, akinek majomra van pénze, annak legyen banánra is. Később, egy kis utánajárás után, Freddy felfedezte, hogy Angliában akár 3000 dollárért is hozzájuthatott volna egy új szélvédőhöz, de ehhez még a szállítás és a beszerelés költségeit is hozzá kellett volna adni.
Míg egy 20 éves Vantage esetében a cél még talán elérhetőnek tűnik, addig a Zonda ára már inkább a lottónyeremények szintjén mozog. Az ikonikus olasz szuperautó szinte bármelyik variánsa könnyedén átlépi a hét számjegyű összeget – természetesen dollárban kifejezve.
A Zonda egy igazi különlegesség az autók világában, hiszen mindössze 140 példány készült belőle, és joggal helyezhető forgalomba az utakon is. Az alkatrészek, mint például a szélvédők, rendkívül nehezen hozzáférhetők, ami érthető, hiszen a Zonda tulajdonosai számára ezek nem csupán alkatrészek, hanem igazi kincsek. Amikor egy új, eredeti Pagani szélvédő került árverésre, a gyűjtők lelkesedése tetőfokára hágott; hiszen sokan szívesen tartanának el egy ilyen darabot, mint tartalékot a váratlan helyzetekre. Nemrégiben az RM Sotheby's aukcióján egy ilyen szélvédő 7200 fontért, azaz körülbelül 9600 dollárért - ami átszámítva 3,3 millió forintot jelent - talált gazdára. Fontos megjegyezni, hogy ez az ár csupán a szélvédőt takarja, a beszerelés költségei már egészen más dimenzióba helyezik a dolgot. Aki vállalkozik arra, hogy ezt a műveletet elvégezze, valószínűleg a munkájáért egy olyan számlát állítana ki, amely méltó a szuperautók világához. A Pagani más modelljeinél a szélvédőcsere ára akár 30 000 dollárt is elérhet, ami körülbelül 10 millió forintnak felel meg.
Ha valaki azt állítaná, hogy egy McLaren F1 szélvédőjének cseréje 33 000 dollárba, azaz több mint 10 millió forintba kerül, valószínűleg nem lenne meglepő. Végül is ez az autó ma már több mint 20 millió dollárt ér, ami körülbelül 700 millió forintot jelent. Ilyen magas érték mellett a 33 000 dollár meglepően kedvező ajánlatnak tűnik - még ha csupán a szélvédőről van is szó.
A McLaren F1-ből mindössze 106 modellt gyártottak - amelyek közül hét "eltűnt" -, így az alkatrészek nem túl gyakoriak, különösen mivel ezek az autók már közel 30 évesek. Tehát ha betörik vagy megreped az F1-es szélvédője, meglehetősen nehéz lehet cserét találni.
A Veyron 2005-ös debütálása óta a szuperautók világában igazi mérföldkővé vált, hiszen 1001 lóerős W16-os motorjával képes volt elérni a lélegzetelállító 405 km/h-s végsebességet. Ezt követően érkezett a Chiron, amely nem csupán a Veyron örökségét vitte tovább, hanem újraírta a sebességrekordokat is. A Super Sport 300+ verziója például már 487 km/h-s végsebességet tudhatott magáénak, ezzel méltán kiérdemelve helyét a rekordok könyvében.
A Bugatti Chiron nem csupán a sebesség és a teljesítmény szimbóluma, hanem sajnos a költségek terén is figyelemre méltóan kiemelkedik. A szélvédőcsere például olyan összegbe kerül, ami még a legnagyobb autórajongókat is megdöbbenti. Míg egy olajcsere körülbelül 20 000 dollárra, azaz körülbelül 7 millió forintra rúg, addig a Chiron szélvédőjének cseréje majdnem három ilyen olajcsere árát emészti fel. A szuperautó birtoklása már önmagában is hatalmas anyagi terhet ró az emberre, és a gumiabroncsok ára sem elhanyagolható tényező. Egy sima garnitúra gumiabroncs ára körülbelül 8000 dollár, azaz közel 3 millió forint, míg a sport gumiabroncsokért akár 42 000 dollárt, vagyis körülbelül 15 millió forintot is elkérhetnek. Még ha valakinek bőven van is pénze a bankszámláján, ezek a költségek könnyen megterhelhetik a költségvetést. Csak egy repedt szélvédő vagy néhány defektes gumiabroncs akár hatszámjegyű dollárkiadást is jelenthet, nem is beszélve a szerelési, szállítási és egyéb költségekről, amelyeket a szerviz számláz, amíg az autó náluk tartózkodik. A Chiron tehát nemcsak a luxus és a teljesítmény megtestesítője, hanem a pénztárcánk legnagyobb kihívása is.





