Uniós jogszabály lép életbe! Megszűnik a benzines és dízel gépjárművek használata!

Vége a hagyományos dízel és benzinmotoros autóknak - de mikortól?
Az EU által tervezett intézkedések radikálisan átalakítják a hagyományos autók piacát, amely a megszokott formájában eltűnik. A Bizottság Fit for 55 névre hallgató éghajlatvédelmi programja célul tűzte ki, hogy az újonnan forgalomba helyezett járművek évente kibocsátott szén-dioxid mennyiségét nullára csökkentse. Ennek következményeként 2035-től kezdődően kizárólag tisztán elektromos, hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal működő autók lesznek engedélyezettek az EU területén.
Néhány uniós tagállam, köztük Németország, kezdetben ellenállt a terveknek, de Hollandia, Ausztria, Belgium, Dánia és mások üdvözölték az intézkedéseket, és támogatták az autóipar zöld átalakítását.
Norvégiában a környezettudatosság jegyében még szigorúbb intézkedéseket vezettek be, és már 2025-től betiltják a belső égésű motorral működő autók forgalmazását. Az ország jelenleg is jelentős előnyökkel bír a villanyautók infrastruktúrája terén, és az állami támogatásoknak köszönhetően egyre több elektromos jármű található az utakon, így ezek uralják a piaci szegmenst.
Az Egyesült Királyság is komoly lépéseket tesz a klímaváltozás ellen. Boris Johnson kormánya eredetileg 2040-re tervezte a belső égésű motorok tiltását, de a miniszterelnök később előre hozta ezt a határidőt 2035-re. Rishi Sunak pénzügyminiszter most újabb irányváltást jelentett be, és 2035-ig teljesen beszüntetik a hagyományos hajtású haszongépjárművek és személyautók forgalmazását.
Skócia még merészebb célokat tűzött ki maga elé, hiszen 2032-től megtiltják a tiszta belső égésű motorral működő autók forgalmazását. A jövőbeli terveik között szerepel a hagyományos hibrid járművek kizárása is, ezzel is elősegítve a fenntartható közlekedést.
Az Európai Unión kívül is számos ország csatlakozott a zöld autóforradalomhoz. Kanada tervei szerint 2035-től csak kibocsátásmentes járműveket engedélyeznek, és a zéró kibocsátású járművek piaci részesedése jelentős növekedést mutat.
Az Egyesült Államokban a belső égésű motorok betiltásáról nincs egységes jogszabály, azonban Kalifornia már 2035-re elhatározta, hogy megtiltja a benzines és dízelmotoros autók értékesítését. Ezt a kezdeményezést más államok is figyelemmel kísérik, és például Massachusetts és New Jersey is hasonló intézkedéseket terveznek bevezetni ugyanebben az időpontban.
Afrikában egyelőre csak Egyiptom támogatja az új belső égésű motoros járművek 2040-től kezdődő betiltását. Izrael és Japán 2030-ra tűzte ki célul a kibocsátásmentes autókra való átállást, míg Thaiföld már 2035-től betiltaná az új, belső égésű motorral hajtott autók értékesítését.
Kína ugyan hosszú ideig halogatta az egész országra vonatkozó tiltást, de most végre döntöttek, és 2060-ban tiltják be a belső égésű motoros autók árusítását. A gyártóknak felgyorsított ütemben kell átállniuk a környezetbarát alternatívákra.
A világ különböző szegleteiben egyre több ország és település lép be a zöld autóforradalom körüli mozgalomba, ami a belső égésű motorok fokozatos, de megkerülhetetlen háttérbe szorulását eredményezi. Az autóiparnak sürgősen alkalmazkodnia kell a folyamatosan változó környezeti és piaci kihívásokhoz, miközben a globális vezetők egyre merészebb klímavédelmi célokat tűznek ki maguk elé.