Igazán meglepő fordulatot vehet a helyzet, ha Brüsszel valóban lépéseket tesz ebben az irányban – a nyaralások ára pedig drámaian megemelkedhet.

Az Európai Bizottság betiltaná a belső égésű motorokat a céges autóflották és a bérautók esetében már 2030-tól - a vadonatúj klímatervezet szerint a vállalatok és az autókölcsönző cégek ezt követően kizárólag elektromos autókat tarthatnak fenn - adta hírül a Der Standard vasárnap egy kiszivárgott értesülés alapján.
A német Bild szerint az uniós források alapján a váratlan javaslat váratlanul nagy hatást gyakorolhat a piacon, mintegy földrengésszerű változásokat előidézve, hiszen az új autók értékesítése Európában a becslések szerint 60 százalékban érintett lenne.
Márpedig, ha életbe lép a szigorítás, 2030 után már csak a magánvásárlók vehetnének továbbra is belső égésű motorral hajtott járműveket, míg a kereskedelmi szolgáltatók kizárólag az elektromos járművekre támaszkodhatnak.
Tekintve, hogy tavaly 10,6 millió új járműre rúgott az éves értékesítés az EU-ban, a szektor máris tiltakozik, mivel a kötelező flottacsere óriási nyomást helyezne a vállalatokra és a márkákra, és a fogyasztók is rosszul járhatnak, ha kényszerűen megdrágul az autóbérlés.
Emlékezetes, az uniós klímacélok elérése érdekében már született a megállapodás a belső égésű motorral hajtott új autók regisztrációjának általános tilalmáról, amely 2035-től lép hatályba.
Eredetileg 2030-ra tervezték a célt elérni, de az autóipar és a politikai lobbi nyomásának következtében, számos heves vitát követően, végül öt évvel kitolták a határidőt.
Az Európai Néppárt emellett aktívan törekszik a szabályozások további enyhítésére, hangsúlyozva a technológiai innovációk jelentőségét, mint például a CO₂-semleges üzemanyagok alkalmazása a belső égésű motorokban - tájékoztat az osztrák APA hírügynökség.
Most viszont újra fellángol a vita, miután az EB megerősítette, hogy a nyár végén mutatják be a céges flottákra vonatkozó, új szabályozást, de több részletet egyelőre nem árultak el.
Más autókölcsönző vállalatok is aggodalmukat fejezik ki, hangsúlyozva, hogy ennek következtében a bérelt járművek ára jelentősen megemelkedik majd.
Az autóipart érintő legfrissebb javaslat mögött valószínűleg az a cél húzódik meg, hogy csökkentsék a gyártók hátrányát a kínai konkurenciával szemben. Mindeközben az ázsiai piacon nemrégiben napvilágra kerültek olyan aggasztó esetek, amelyek az elektromos autók kvótáival kapcsolatos visszaélésekre utalnak.
Ugyanis, mint egy jelentésből kiderült, a Neta és a Zeekr e-autógyártók tavaly mesterségesen felfújták eladási adataikat azzal, hogy biztosítást kötöttek a járművekre, mielőtt azokat eladták volna az ügyfeleknek - a kereskedők viszont leleplezték a gyártók nyomásgyakorlását a Reutersnek.
Tavaly globálisan 55,8 millió elektromos jármű volt forgalomban, és ezek közül több mint a felük Kínában közlekedik. Ez a szám lenyűgöző, hiszen Kína így jelentősen megelőzi az Egyesült Államokat és Európát az elektromos autók elterjedésében.
Kínában az elektromos autók és a plug-in modellek értékesítése az idei első félévben figyelemre méltó, 11,2%-os növekedést mutatott, elérve a 11,1 millió eladott járművet. Ugyanakkor a piacon tapasztalható túlkapacitás következtében a versenyhelyzet és az árverseny egyre élesebb. Az állami hatóságok azonban reagálnak a helyzetre, és a tisztességtelen piaci gyakorlatok miatt szabályozási intézkedéseket terveznek bevezetni.