Sg.hu - Az mesterséges intelligencia forradalma új fényben tündökölhet az egyszemélyes cégek világában.


A technológia új dimenziókat nyit meg, lehetővé téve, hogy az egyének önállóan alakítsák ki és építsék fel saját vállalkozásaikat.

Sarah Gwilliam nem a szoftverfejlesztők világában mozog, és saját bevallása szerint az MI nyelvét sem beszéli folyékonyan. Azonban a közelmúltban elhunyt édesapja elvesztése mély nyomot hagyott benne, és ezt követően egy különleges ötlet született meg a fejében: egy generatív mesterséges intelligencia alapú startup létrehozása, amely segítene másoknak, akik hasonló gyászt élnek át. A célja, hogy támogassa azokat, akiknek rendezniük kell elhunyt szeretteik ügyeit, mintegy "temetkezési szervezőként" funkcionálva, aki empatikus módon segít a nehéz időszakban.

Cége, a Solace sokkal inkább egy korai fázisban lévő startup, mint egy megalapozott vállalkozás. De rajta kívül szinte senki sem segít neki a felépítésében. Csatlakozott egy MI-alapú inkubátorhoz, az Audoshoz, amely úgy döntött, hogy ötlete ígéretes. Az inkubátor botjai segítettek neki online és Instagramon is megjelenni. Ha ötlete beválik, az inkubátor nemcsak tőkét biztosít, hanem mesterséges intelligenciával működő ügynökei is támogatják Gwilliamot a termékfejlesztésben, az értékesítésben, a marketingben és a háttérmunkában, mindezt jogdíj ellenében. Nincs szüksége alkalmazottakra. Valójában a mesterséges intelligencia segített neki a cég alapításában. "El sem tudom mondani, milyen erőt adott ez nekem" - mondja.

A Szilícium-völgy máris egy új fogalmat teremtett, amely a Gwilliam asszonyhoz hasonló egyéni alapítókat jelöli: az "entrepreneur" (vállalkozó) mintájára ők a "szólópreneurok". A technológiai szektorban már fogadások folynak arról, hogy melyikük lesz az első, aki megvalósítja az egyfős unikornist – egy tőzsdén nem jegyzett, egy milliárd dollárnál nagyobb értékű vállalatot. Sokan abban reménykednek, hogy a generatív mesterséges intelligencia annyira elérhetővé és egyszerűvé teszi a vállalkozás indítását, hogy bárki könnyedén vállalkozóvá válhat, akárcsak ahogyan YouTuberré válhat. Ez friss szellőt hozhat a jelenlegi, túlságosan koncentrált üzleti környezetbe. Az viszont más kérdés, hogy az olyan személyek, mint Gwilliam asszony, képesek lesznek-e kiszabadulni a technológiai óriások fojtogató szorításából.

A technológiai forradalmak mindig is mélyreható hatással voltak a cégek működésére. A gépek szerepének növekedése és a közlekedési infrastruktúrák fejlődése a 19. század végén lehetővé tette hatalmas vállalatok kialakulását. Ronald Coase brit közgazdász 1937-ben publikálta "The Nature of the Firm" című munkáját, amelyben kifejtette, hogy a nagyvállalatok léte azt jelzi, hogy a munkafolyamatok egyesítése és irányítása belső keretek között gyakran hatékonyabb, mint a különböző feladatok kiszervezése a piacra. Azonban a digitális kommunikáció elterjedése új irányt adott ennek a gondolatnak. A vállalatok nem csupán a gyártás és a háttértevékenységek kiszervezését könnyítették meg alacsonyabb költségű országokba, hanem marketingjükhöz is internetes platformokat, például a Google-t, míg informatikai igényeikhez az Amazon Web Services-t kezdték el használni.

Az MI előretörése még inkább felgyorsíthatja a trendet, hiszen a Szilícium-völgy által fejlesztett félig autonóm ügynökök lehetőséget adnak a cégeknek arra, hogy kevesebb munkatárssal érjék el a kívánt eredményeket. Henrik Werdelin, az Audos társalapítója úgy véli, hogy a felhőalapú számítástechnika elterjedése tette lehetővé az utóbbi két évtizedben számos új vállalkozás elindítását, mindössze egy hitelkártya segítségével. Az MI-t pedig ennek a "demokratizálódásnak" a következő szakaszaként határozza meg. "Nincs szükség programozói ismeretekre, vagy Photoshop használatára, mert az MI ebben is támogatást nyújt." Reményei szerint ez egy olyan startup hullámot generál, amelyet olyan emberek indítanak, mint Gwilliam asszony, akik nem rendelkeznek technológiai háttérrel, de képesek észrevenni a valós problémákat, amelyeket megoldásra érdemes.

Egy másik evangélista Karim Lakhani a Harvard Business Schoolból. Az iskola most vezetői tanfolyamot kínál cégvezéreknek, amelyen generatív MI-t használnak, hogy 90 perc alatt felépítsenek egy élelmiszer-gyártó céget. A technológiát felhasználják vevői kutatások elvégzésére, receptek kidolgozására, beszállítók keresésére és csomagolások tervezésére. Lakhani és társszerzői bemutattak egy terepi kísérletet, amelyben a Procter & Gamble fogyasztási cikkeket gyártó vállalat 776 szakemberét kérték meg, hogy egyéni vagy kétfős csapatokban, generatív MI-eszközök használatával és anélkül is foglalkozzanak egy valós üzleti igény megoldásával. A kísérlet eredményei szerint az MI jelentősen javította a teljesítményt, és segítette az azt használó egyéneket abban, hogy felzárkózzanak az MI-t nem használó csapatok teljesítményéhez. Az MI inkább "csapattársnak" bizonyult, mint eszköznek.

Peter Walker, a Carta munkatársa, aki a startupok részvénytulajdonának kezelésében nyújt támogatást, megfigyelte, hogy a vállalkozók régen büszkén hangoztatták, hány alkalmazottjuk van. "Ma azonban a trend teljesen megfordult: a dicsőség forrása inkább az, ha valaki azt mondhatja: 'Nézd, milyen kevesen dolgoznak nálam!'" A Carta legfrissebb statisztikái szerint az alapítók számára a startup bejegyzése után az első munkavállaló felvétele 2022-ben átlagosan kevesebb mint hat hónapot vett igénybe, míg 2024-re ez az időszak már meghaladta a kilenc hónapot. A Base44, egy mesterséges intelligencián alapuló kódolási startup, nemrégiben nagy visszhangot keltett, amikor 80 millió dollárért értékesítette magát a Wix webfejlesztési platformnak, mindössze nyolc alkalmazottal a háta mögött.

Természetesen még mindig az MI-ügynökök fejlődésének korai stádiumában vagyunk. Jelenleg az AI rendszerek még messze nem működnek tökéletesen. Júniusban az Anthropic bemutatta egy kísérlet eredményeit, amelyben a Claude Sonnet modelljük egy vállalkozói botot irányított. A kísérlet célja az volt, hogy megakadályozza a csődöt. A bot jól teljesített a beszállítók azonosításában, valamint a felhasználói igényekhez való alkalmazkodásban (ebbe még a tréfásan kért volfrámkocka felkutatása is belefért). Ugyanakkor figyelmen kívül hagyta a jövedelmező lehetőségeket, hallucinált, túlzott kedvezményekkel rukkolt elő, és végül nem tudott nyereségre szert tenni.

Más erők is akadályozhatják az MI-alapú vállalkozói szellem fellendülését. Az internet, a közösségi média, a szoftver-szolgáltatások és a felhőalapú számítástechnika elmúlt három évtizedben tapasztalt növekedése ellenére a vállalkozások alapítása a nyugati világban a pandémiáig gyenge volt, részben az idősödő népesség miatt. Ez a demográfiai nyomás csak fokozódni fog.

A generatív MI minden ígéretessége ellenére problémákat is jelent a vállalkozók számára. Annabelle Gawer, a Surrey Egyetem kutatója megjegyzi, hogy bár a technológia csökkenti az új vállalkozások belépési korlátait, egyúttal megkönnyíti az ötletek gyors másolását is. Ha egy alapító nem rendelkezik egyedülálló szakértelemmel a saját területén, ez megnehezítheti a versenyelőny fenntartását. Ráadásul az MI-eszközök kínálatát a technológiai óriások és az általuk finanszírozott laboratóriumok uralják, mint például a Microsoft által támogatott OpenAI és az Amazon és a Google által támogatott Anthropic.

Gawer párhuzamot von a 2010-es évek felhőalapú számítástechnikai világának térhódításával, amelyet három domináns technológiai óriás irányít. Ez az újfajta infrastruktúra valóban megkönnyítette a startupok működését, ugyanakkor függőséget is teremtett a felhőalapú triumvirátus iránt. Ennek következtében a három cég jelentős részesedéshez jutott az általuk generált értékből. Tavaly a trió nettó nyeresége elérte az Egyesült Államok tőzsdén jegyzett vállalatainak összes nyereségének 7%-át, míg egy évtizeddel korábban ez az arány csupán 2% volt.

Egy másik frusztráló lehetőség, hogy a technológiai óriások könnyedén eltulajdoníthatják a kisebb cégek leginnovatívabb ötleteit. Jelenleg Gwilliam asszony, a Solace képviselője, meglehetősen optimista a helyzetet illetően. Az általa "elsőként piacra lépők hátrányának" titulált jelenség valóban "kellemetlen", mégis megerősítheti az elképzeléseit. "Lehet, hogy egyszer csak megkeresnek, és azt mondják: A Solace-t szeretnénk megvásárolni. Én pedig azt felelem: „Szuper, eladva!” Pontosan úgy, ahogy egy tipikus vállalkozó tenné.

Related posts