Félelmetes összegeket veszítenek el ezek a magyar állampolgárok 2025 nyarán: bár lenne lehetőség a megelőzésre, mégis csak kevesen élnek ezzel a lehetőséggel - Pénzcentrum.


Extrém hőség, erdőtüzek, reptéri káosz - a nyári szezon máris több ezer utazót állított kihívások elé. A közelmúlt eseményei - a Dubaiban rekedt utasok esete, valamint a horvát és görög erdőtüzek miatti kényszerű útmegszakítások - is rámutatnak, hogy egy váratlan helyzet bármikor keresztülhúzhatja a gondosan megtervezett nyaralást.

Az utazók közel 50%-a nem köti meg az utas- vagy balesetbiztosítást, pedig a nyaralások alatt bekövetkező balesetek és betegségek akár milliós kiadásokat is eredményezhetnek - hívja fel a figyelmet az MBH Bank legújabb felmérése és a CIG Pannónia Biztosító statisztikái. A tavalyi évben az átlagos kárkifizetés 283.000 forint körül alakult, azonban nem ritkák azok az esetek sem, amikor a kifizetések meghaladják az 1 millió forintot.

Azok közül, akik biztosítással gondoskodnak a nyugodt utazásról, egyre többen választják a digitális megoldásokat: az online kötött utasbiztosítások aránya egy év alatt közel megduplázódott. Az MBH Bank és a CIG Pannónia Biztosító a nyári szezonban is arra ösztönzi az utazókat, hogy megfelelő biztosítással készüljenek fel a váratlan helyzetekre.

Az MBH Bank legfrissebb kutatása rávilágít, hogy a válaszadók 56%-a már utazás előtt biztosítja magát utas- vagy balesetbiztosítással, míg 18%-uk sosem él e lehetőséggel. A felmérésből az is kiderült, hogy a lakosság közel fele évente legalább egyszer külföldre utazik, és érdekes módon tengerparti nyaralás során jelentősebben nő a biztosítást kötők aránya, mint városnéző utak esetében.

A 2023/24-es szezonban a CIG Pannónia ügyfelei közül 23%-a választotta a repülős utazásokhoz kapcsolódó biztosítást, míg a többség, több mint 50%, az EU biztosítási csomagját részesítette előnyben, amely átfogó védelmet nyújt az európai uniós utazások során. A következő, 2024/25-ös szezonra figyelve, észlelhető egy kis növekedés a repülős utazásokhoz kötött biztosítások arányában, amelyből közel minden harmadik út már Európán kívülre irányult.

A kiegészítő biztosítások terén a sport-, extrém sport- és tengeri hajóutakhoz kapcsolódó lehetőségeket a 2024/25-ös szezonban az ügyfelek mindössze 4,2%-a választotta. Az útlemondási biztosítás továbbra is alacsony népszerűségnek örvend, hasonlóan az előző évek trendjeihez. Érdekes módon, a biztosítással rendelkezők körében minden negyedik személy fiatalkorú.

Az utasbiztosítások terén is egyre inkább teret nyer az online szerződéskötés: a digitális csatornákon megkötött szerződések aránya csaknem megduplázódott az elmúlt szezonban.

Az MBH Bank kutatása szerint a válaszadók 47%-a szembesült már valamilyen kellemetlenséggel utazás közben. A leggyakoribb ilyen eset a jelentősebb járatkésés, de a nyaralók 11 százalékával fordult már elő az is, hogy ő maga vagy hozzátartozója betegség miatt sürgősségi ellátásra szorult, míg 8 százalékuk került hasonló helyzetbe baleset következtében. Emellett gyakori, hogy az utas elveszíti poggyászát vagy iratait, és bár ritkábban, de sajnos arra is van példa, hogy lopás áldozatává válnak az út során.

A CIG Pannónia Biztosító által kezelt utasbiztosítási kárbejelentések során a 2024/25-ös utazási szezonban a legmagasabb, 1 millió forintot meghaladó kárkifizetések jellemzően idősebb ügyfelek baleseteivel és egészségügyi problémáival álltak összefüggésben. Ezek az esetek gyakran bonyolult orvosi ellátást és további szolgáltatásokat igényelnek.

A 2023/24-es szezonban a kifizetett károk átlagos összege 277 ezer forintot tett ki, ami a következő, 2024/25-ös szezonra 283 ezer forintra emelkedett. Ezen kívül az átlagos szerződéskötési összeg is növekedett, 28.000 forintról 30.000 forintra.

Tavaly egy lenyűgöző rekordot állított fel a kárkifizetések terén: 75 millió forintot fizettek ki egyetlen esetben. Ez a figyelemre méltó összeg hangsúlyozza, mennyire lényeges az utasbiztosítás megkötése.

A CIG Pannónia statisztikái szerint a legtöbb kár általában augusztus hónapban történik, a kárbejelentések viszont már többségében szeptemberre csúsznak. Az elmúlt nyári szezon alatt a legtöbb káresemény horvátországi utazáshoz kapcsolódott, ami nem meglepő, hiszen az egyik leggyakoribb úticél. Hasznos tudni, hogy a legtöbb utasbiztosítás a világ bármely pontjáról, a nap 24 órájában elérhető segítségnyújtást és kárrendezési támogatást biztosítanak, így baj esetén az utazók nincsenek magukra utalva.

Related posts