A nemzetközi statisztikák világosan megmutatják, hogy a Fidesz milyen hihetetlen mértékű hirdetési költségeket fektet be a Facebookon.

A Meta október 6-án délután 6-kor elvileg kitiltja a politikai hirdetéseket a Facebookról és az Instagramról. A véghajrában Magyarországon több pénzből futottak a politikai reklámok, mint a nyolcszor népesebb Németországban, vagy éppen Csehországban, ahol október elején parlamenti választás volt.
Október 6-án, közép-európai idő szerint 18 órakor a Meta leállítja a társadalmi kérdésekkel, választásokkal és politikai témákkal foglalkozó hirdetések megjelenítését az Európai Unió területén. Ez az időpont szerepel a vállalat hivatalos közleményében.
A Meta júliusban bejelentette, hogy október 10-től felfüggeszti a politikai hirdetések megjelenítését a Facebookon és az Instagramon. A vállalat e lépést azzal indokolta, hogy nem tudják teljes mértékben betartani egy új, az Európai Unióban életbe lépő jogszabály követelményeit, amely a politikai hirdetések átláthatóságát célozza. Hasonlóan a Google-hoz, a Meta úgy döntött, hogy inkább teljesen eláll a politikai hirdetések futtatásától.
A Political Capital heti frissítései alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy a magyar politikai tájban, különösen a Fidesz és a kormányhoz kapcsolódó szervezetek vezetésével, milyen drámai mértékben növelték meg a Meta platformokra szánt politikai hirdetések költségvetését az október 6-i időpont közeledtével. A grafikonok tükrözik ezt a trendet, amely figyelemre méltó változásokat mutat a politikai kommunikáció terén.
A Lakmuszon már korábban is foglalkoztunk azzal, hogy Magyarországon a Fidesz számára különösen kedvezőtlenül érintheti a politikai hirdetések eltűnése a legnagyobb közösségi média platformokon.
A Meta hirdetéstárának európai adatai a nemzetközi összehasonlítást is lehetővé teszik.
A szeptember végével záruló három hónapban a lakosság arányában Magyarországon költötték a hirdetők a legtöbb pénzt politikai hirdetésre a Meta felületein, ha pedig az utolsó hónapot vagy az utolsó hetet vizsgáljuk, akkor abszolút értékben is nálunk ment el a legtöbb pénz politikai hirdetésre.
A Meta hirdetési platformján lehetőség van arra, hogy 90, 30 és 7 napos időszakokra lebontva megvizsgáljuk, mennyi pénzt költöttek politikai hirdetésekre az egyes országokban, hirdetői szinten.
Mi a szeptember 30-cal záruló időszakok adatait kértük le.
A 90 napos időszak alatt Orbán Viktor kampányára irányult a legmagasabb összegű kiadás, amely elérte a 426 millió forintot. Ez a szám gyakorlatilag a teljes magyarországi hirdetési költés körülbelül ötödét teszi ki.
A második helyezett a megafonos Apáti Bence által létrehozott Nemzeti Ellenállás Mozgalom lett, amely 372 millió forintot gyűjtött össze. A NEM, ahogy arról a Lakmusz is beszámolt, nemrégiben került Kovács István, a Megafon tulajdonosának kezébe Apáti Bencétől.
A harmadik helyen a Harcosok Klubja honlapja található. Érdemes megjegyezni, hogy a TOP10-es lista első nyolc pozícióját kizárólag kormányközeli szereplők töltik be, míg a 9. és 10. helyeken a DK és Dobrev Klára oldala kapott helyet.
A Tisza Párt 2023. július 3. és szeptember 30. között összesen 11 millió forintot költött hirdetésekre a Meta platformjain, ezzel a magyar piacon a 33. legnagyobb reklámozónak számítva.
Szeptember hónapra vonatkozóan is hasonló trendet figyelhetünk meg a TOP10 listán, azonban Orbán Viktor előnye még szembetűnőbbé vált. Közben a Demokratikus Koalíció és Dobrev Klára is előrelépett, és a 6. valamint 7. helyet foglalják el.
A szeptember 30-át megelőző utolsó héten az összkép lényegében nem változott jelentősen: továbbra is Orbán kapta a legnagyobb összegű támogatást, míg a DK a negyedik pozícióba kapaszkodott fel.
A Meta hirdetéstárából lekértük a másik 26 EU-s tagállam adatait is. Az összehasonlíthatóság érdekében a nem eurót használó tagállamoknál euróra váltottuk a költéseket, az Európai Központi Bank átlagos árfolyamait alkalmazva a fenti 90, 30 és 7 napos időszakokra.
90 napra vetítve a magyarországi költés 5,5 millió eurónak felel meg, aminél csak a nálunk nyolcszor népesebb Németországban fordítottak egy hajszálnyival többet politikai hirdetésre.
Magyarországon a lakosságarányos költések alapján a Meta platformjain politikai reklámra fordított összeg kiemelkedően magas, körülbelül négyszer annyi, mint a hasonló lélekszámú Csehországban, ahol október elején zajlottak parlamenti választások.
Ha a hasonló lakosságszámú országokat nézzük, a magyar állami kiadások szembetűnően magasak. A magyar költségvetés például a svéd költségeihez képest majdnem kétszeres, az osztrákok esetében hatszoros, míg a görögökhöz viszonyítva 13-szor, a portugálokhoz képest pedig egy lenyűgöző 23-szoros eltérést mutat.
Orbán Viktor kampányoldala 7 nap alatt, szeptember 24. és 30. között, összesen 78 millió forintot vonzott, ami körülbelül 200 ezer eurónak felel meg. Ez a költés a nemzetközi rangsorban a 11. legmagasabbnak számít. Érdekesség, hogy 17 uniós tagállamban az összes politikai hirdető összesített költése sem érte el azt az összeget, amit a Fidesz csupán Orbán oldalának népszerűsítésére fordított a hónap utolsó hetében.