A földi pokol mélyén születnek meg az olcsó, silány termékeid.


Egy kínai youtuber bejutott a Shein néhány gyárába és felvételeket is készített az ott tapasztalt, áldatlan állapotokról. Ez a valódi ára az olcsó tömegtermékeknek.

A Shein az elmúlt években a világ egyik vezető online kiskereskedelmi vállalatává vált, melynek tavalyi árbevétele elérte a 48 milliárd dollárt, ami 40%-os növekedést jelentett az előző esztendőhöz képest. A vállalatot azonban gyakran érik olyan vádak, miszerint filléres tömegtermékeit olyan gyárakban állíttatja elő, melyek leginkább modernkori rabszolgatelepeknek felelnek meg. A Shein következetesen tagadja ezeket a vádakat, illetve még 2022-ben ígéretet tettek arra is, hogy 3-4 év alatt 15 millió dollárt fordítanak majd az etikai gyakorlat és a munkavállalók körülményeinek javítására.

A cég beszállítóinak többsége, több mint 500 kisebb-nagyobb gyár, a kínai Kuangcsou városában található, ami a "Shein-falu" néven ismert. Egy népszerű kínai YouTuber, Cinthia Lin, ellátogatott ehhez a helyszínhez, hogy saját szemével győződjön meg arról, hogy a vállalat valóban betartotta-e a korábbi ígéreteit. Az ő útja során számos gyárban készített felvételeket, és munkavállalókat is interjúvolt, hogy felfedje a valódi helyzetet.

Mint megtudta, a ruhakészítők átlagos havi keresete a Sheinnek beszállító gyárakban nagyjából 5000 jüan, azaz átszámítva közelítőleg 250 ezer forint, azonban ennek a dupláját is megkereshetik, ha napi 12 óránál is többet dolgoznak, heti hat napon. Bizonyos gyárakban azonban a túlóra kötelező és nem jár plusz pénzzel. Egy munkavállaló elmondta például, hogy az ő munkaideje reggel 8-tól este 22 óráig tart és ezalatt csupán két szünete van, ebédkor és vacsoraidőben.

A munkások az üzemekben hatalmas zsúfoltságban, kényelmetlen székeken görnyedve robotolják végig a maratoni hosszúságú munkanapokat.

"A dolgozók napi 20 000-30 000 lépést tesznek meg, hólyagos lábbal és elnyűtt cipőkben. Sokan heteken belül felmondanak" - fogalmazott Lin.

A munkavállalók nem tekinthetők a Shein hivatalos alkalmazottainak, hiszen nem közvetlenül a vállalatnak, hanem olyan gyártóüzemeknek végzik tevékenységüket, amelyek a kiszervezett gyártási folyamatokat irányítják.

A YouTuber egy gyártulajdonossal is interjút készített, aki a legtöbb iparági szereplővel ellentétben nem vesz részt a Shein termelésében, mivel számára ez gazdaságilag nem kifizetődő. Az elmondása szerint a haszonkulcs rendkívül alacsony: mindössze 5 jüan körüli összeg, ami körülbelül 250 forintnak felel meg, minden egyes legyártott termékre.

A Shein a tárgyalások során a gyáraknak a lehető legalacsonyabb ajánlatokat kínálja, hogy megőrizze versenyelőnyét a piacon. Sokak számára azonban nem áll rendelkezésre alternatíva, így kénytelenek a Shein beszállítóivá válni, vagy egy ilyen üzemben dolgozni. Az ő helyzetükben a választási lehetőségek szűkösek, és gyakran nincs más opciónk, mint elfogadni a körülményeket.

Related posts