A közösségi médiában a hírek továbbosztásának gyakorlata egyre elterjedtebbé vált, és megdöbbentő, hogy a felhasználók körülbelül 75%-a anélkül osztja meg a tartalmakat, hogy egyáltalán elolvasná azokat.


Az ismerősöm nemrég megosztott egy hírt a közösségi médiában, és mellé egy frappáns megjegyzést is írt. Elgondolkodtam rajta, hogy talán még a cikket sem olvasta el alaposan, csupán a cím alapján döntött a megosztás mellett. Egy új kutatás szerint ez valóban gyakori eset, hiszen a felhasználók 75%-a így cselekszik.

Amerikai tudósok egy átfogó kutatás keretében 35 millió nyilvános Facebook-bejegyzést elemeztek, amelyekben a felhasználók valamilyen hivatkozást is megosztottak. A vizsgálat során különös figyelmet fordítottak azokra az időszakokra, amikor kiemelkedő események zajlottak az Egyesült Államok politikai színterén 2017 és 2020 között.

A Nature Human Behaviour tudományos folyóiratban közzétett kutatások alapján megdöbbentő megállapításra jutottak: a megosztott hírcikkek háromnegyedét úgy terjesztették a felhasználók, hogy valójában nem is nyitották meg őket, így nem is olvasták el a tartalmukat.

A szerzők véleménye szerint az eredmények "kifejezőek és aggasztóak", és rávilágíthatnak arra, hogy miért válik az álhírek terjedése a közösségi médiában olyan könnyűvé.

De miért cselekszenek így az emberek?

Felmerülhet a kérdés, mi rejlik a jelenség mögött. A kutatók szerint a válasz kulcsa az online interakciók "sietős jellege" lehet. Az emberek ugyanis sokkal inkább hajlamosak az azonnali, spontán megosztásokra a digitális térben - állítja az Euronews.

A közösségi média világában az emberek információk özönével találkoznak, miközben a gyors reagálásra való folyamatos nyomás is nehezedik rájuk. Ennek következményeként hajlamosak lehetnek arra, hogy leegyszerűsített, gyakran felszínes tartalmakra támaszkodjanak.

Ennek következtében a felhasználó gyakran azt a benyomást kelti, hogy sokkal jártasabb egy adott tudományos vagy politikai kérdésben, mint ami a valóságban igaz.

A vizsgálatokból az is kiderült, hogy a valamelyik pártot nyíltan támogató emberek nagyobb valószínűséggel osztanak tovább hírcikkeket megnyitás nélkül, mint azok, akik semlegesnek vallják magukat. Azt ugyanakkor a publikáció szerzői is elismerik, hogy a tendencia mögött "hiperaktív", pártos fiókok és közösségek állhatnak, amelyek inkább lehetnek hajlamosak a tartalmak újraposztolására, hogy erősítsék azok elérését.

Related posts